Blog

Γιατί είναι απαραίτητο να ενεργοποιήσουμε τις προηγούμενες  γνώσεις που έχουμε πάνω  σ’ ένα θέμα στο μάθημα της Αγγλικής γλώσσας

Στον ανθρώπινο εγκέφαλο οι νευρώνες δημιουργούνται κατά τη γέννησή μας και συνάψεις μεταξύ των νευρώνων δημιουργούν δίκτυα που αναπτύσσονται και ολοκληρώνονται μέχρι το δεύτερο έτος της ηλικίας μας. « Η μάθηση, λέει ο  LeDoux  (2002), φαίνεται να στηρίζεται στην πλαστικότητα των συνάψεων ανάμεσα στους νευρώνες. Εκείνες οι συνάψεις ενισχύονται ειδικά και έτσι συνδέονται λειτουργικά στον χρόνο και ταυτόχρονα ενεργοποιούνται».

Η έρευνα υποστηρίζει ότι μαθαίνουμε καλύτερα όταν οι νέες πληροφορίες/γνώσεις «ακουμπήσουν» επάνω σε υπάρχουσες γνώσεις/πληροφορίες, δηλαδή στις συνάψεις.  Αυτή την ενεργοποίηση μας ζητά η μεθοδολογία να ενθαρρύνουμε προκειμένου οι μαθητές μας να μάθουν νέες πληροφορίες ή να κατανοήσουν προφορικά και γραπτά κείμενα. Επειδή το θέμα του εγκεφάλου, των νευρώνων και των συνάψεών τους είναι στη γνωστική σφαίρα άλλων ειδικοτήτων, εμείς θα δώσουμε μια σύντομη εικόνα αυτών των θαυμαστών δικτύων από τη μεθοδολογική σκοπιά του δάσκαλου της ξένης γλώσσας: Σε κάθε μάθημα, στο πρώτο στάδιο  του πλάνου μας βάζουμε την ενεργοποίηση των προ-υπαρχουσών γνώσεων ή νοητικών σχημάτων (activation of prior knowledge/schemata) που έχουν οι μαθητές στον εγκέφαλό τους πάνω στο υπό συζήτηση θέμα-λεξιλόγιο, ακουστικό ή γραπτό κείμενο, γραμματική. Αυτό το κατορθώνουμε με διάφορους τρόπους, άλλοτε με ερωτήσεις στοχευμένες, τις περισσότερες όμως φορές με έξτρα υλικό, όπως videos, συνεντεύξεις, εικόνες, άρθρα, cartoons ακόμα και ήχους χωρίς εικόνα. Έτσι, πρώτον, δημιουργούμε στους μαθητές την αίσθηση της προσμονής (anticipation)- περιμένουν να δουν αν μάντεψαν σωστά ή όχι, αν πρόβλεψαν με αρκετή επιτυχία το θέμα. Και δεύτερον ενεργοποιούμε τις συνάψεις του εγκεφάλου τους- υπάρχουσες γνώσεις- ούτως ώστε η νέα γνώση να εγκατασταθεί πάνω στην προηγούμενη και έτσι να υπάρξει μάθηση. Όσο περισσότερο ενεργοποιούμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις , τόσο καλύτερη και πιο μακρόχρονη γνώση πραγματοποιείται. Οι νέοι καθηγητές, αλλά και όσοι δεν είναι εκπαιδευμένοι στη διδακτική, δεν έχουν πάντα τη γνώση ή την εμπειρία να δουλέψουν αυτό το πρώτο στάδιο και βιάζονται να προχωρήσουν σ’ αυτό που έχουν βάλει ως διδακτικό στόχο της ημέρας, στερώντας έτσι τους μαθητές τους από ένα εξαιρετικά κρίσιμο στάδιο στη διαδικασία της μάθησης. Γι’ αυτό η επιλογή ενός καλού course book που  έχει πολλή δουλειά στο προκαταρκτικό στάδιο της ενεργοποίησης της προϋπάρχουσας γνώσης/σχήματος βοηθάει στη δημιουργία της γνώσεις.

Το άρθρο που ακολουθεί είναι πολύ κατατοπιστικό: https://www.edutopia.org/article/activating-prior-knowledge-english-language-learners